Wetgeving & Wetteksten
Arbeidstijd
De algemene wettelijke grenzen van de arbeidstijd in de openbare sector zijn o.a. gemiddeld 38-uren op 4 maanden, min. 11 uren rust tussen prestaties, max. 50 uren per week. De grenzen werden bepaald in de arbeidstijdwet van 14 december 2000. Wet 14 december...
Bescherming syndicale militanten
Publieke sector De lokale publieke sector kent op enkele uitzonderingen na geen sociale verkiezingen. De bescherming die de wetgeving biedt in bedrijven met sociale verkiezingen geldt daarom niet. De statutaire benoeming maakte deze bescherming van ambtenaren in het...
Codex over het Welzijn op het werk
Inhoud van de Codex over het Welzijn op het werk Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk Historiek De visie en wetgeving over Welzijn op het werk is geëvolueerd van een focus op gezondheid en veiligheid naar...
Decreet Lokaal Bestuur
Het Decreet Lokaal Bestuur is de kaderwetgeving voor de werking van de lokale besturen, de rechtspositie van het personeel inbegrepen. Het bevat de organieke regels voor gemeenten, OCMW's en Intergemeentelijke samenwerking. Decreet Lokaal Bestuur in de Vlaamse Codex:...
Eedaflegging
De eedaflegging door ambtenaren is verplicht. Deze verplichting bestaat sinds de oprichting van België via het Decreet van 20 juli 1831. Vandaag heeft de eedaflegging nog steeds betekenis voor de integriteit van ambtenaren. Wetgeving Decreet betreffende de...
Flexi-jobs
Flexi-jobs werden in 2015 beperkt ingevoerd enkel in de Horeca, deels als compensatie voor de 'witte kassa's'. Stelselmatig werd het systeem van flex-jobs uitgebreid naar andere sectoren en ook openbare diensten. In de lokale en regionale besturen zijn flexi-jobs...
Internationale verdragen gendergelijkheid
https://acodlrb.be/internationale-verdragen-voor-meer-gendergelijkheid/
Loonbescherming
Loon is wettelijk beschermd door de Wet van 12 april 1965. Deze wet regelt de modaliteiten van de uitbetaling en de toegelaten inhoudingen.Werknemer moeten in volle vrijheid kunnen beschikken over hun loon. Boetes opgelegd door de werkgever kunnen enkel indien...
Nachtwerk
De 'Arbeidstijdwet' van 14 december 2000 regelt de arbeidstijd in de publieke sector en bepaalt de uitzonderingen en regels voor nachtwerk. Uitgangspunt is dat nachtwerk verboden is, maar de wet voorziet heel wat uitzonderingen. Invoering van nachtwerk moet overlegd...
Personeelsstatuut Brandweer
De brandweer heeft een eigen administratief statuut en valt niet onder de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur. Koninklijk besluit tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones - Koninklijk...
Personeelsstatuut Politie
De politie heeft een eigen personeelsstatuut en valt niet onder de Rechtspositieregeling van de lokale besturen. Het statuut is geregeld via de wet van 26 APRIL 2002. - Wet houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten...
Regiodecreet
Vlaanderen heeft zichzelf hertekend. In het Regiodecreet, gepubliceerd op 9 maart 2023 in het Staatsblad, bakent de Vlaamse regering de regio’s af waarbinnen gemeenten nog mogen samenwerken. De nieuwe regels slaan op de samenwerkingsverbanden die gemeenten ‘van...
Sociale grondrechten
Belgische Grondwet In de Belgische Grondwet waarborgt art.23 onze sociale grondrechten: Ieder heeft het recht een menswaardig leven te leiden. Daartoe waarborgen de wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel, rekening houdend met de overeenkomstige plichten,...
Syndicaal statuut – Politie
De politie heeft een apart syndicaal statuut. Zie wettekst.
Syndicaal Statuut – Sociaal overleg
Het sociaal overleg en de werking van vakbonden in de publieke sector worden geregeld door de Wet op het Syndicaal Statuut en het KB van 1984. De bevoegdheden van de Comités voor Preventie en Bescherming voor welzijn op het werk worden toevertrouwd aan overlegcomités...
